TAG DEN LILLE MED

I et land uden vestlige bekvemmeligheder er det en udfordring at rejse med småbørn, men er man forberedt, er det ingen sag.

Mens man i Danmark finder puslepladser overalt og sine steder tilmed får udleveret både bleer, vådservietter og babymad, hvis man er i bekneb, er det noget ganske andet at rejse med småbørn i Cuba.

Faciliteter til småbørn finder man ingen steder – ud over måske på deciderede ferieresorter og enkelte hoteller i de større byer – så man skal være godt forberedt, når man har en lille med.

Det vigtigste overhovedet er en letvægtsklapvogn, hvor ryglænet kan lægges ned til tæt på vandret position. Det sikrer både mulighed for en middagslur, når man er på farten, og mulighed for bleskift næsten overalt.

En klapvogn er uundværlig, når man rejser med små børn.
En klapvogn er uundværlig, når man rejser med små børn. Vælg en vogn med store hjul. Det gør det lettere at køre på de toppede brosten.

Mobilt puslebord
Min daværende kone og jeg var i Cuba i en måned i januar-februar 2014, da vores Anna var lidt over et år, og ganske som vi havde forudset, stødte vi ikke én eneste gang på et puslebord. Vi havde droppet den traditionelle pusletaske og havde blot medbragt et vandtæt underlag, vi kunne lægge under den lille i klapvognen, når hun skulle skiftes.Det fungerede upåklageligt. Vi kørte vognen ind på toilettet eller blot lidt afsides og kunne så i ly af kalechen skifte den lille i al diskretion.

Køb en klapvogn i god kvalitet, så den kan holde til at blive moslet hen over brosten og køre på hullede fortove – og samtidig være overlæsset med alt det habengut, man som familie slæber rundt på.

Vælg en vogn med så store hjul som muligt, så den er lettere at skubbe på brosten. Den skal også kunne klappes så meget sammen, at flyselskabet ikke opkræver betaling for bagage i overstørrelse.

Mercedes og Anna. Min kone og vores datter.
Mor og datter. Anna var et år, da vi sammen havde hende med i Cuba. Siden har Anna to gange været med sin mor i Cuba hen over sommeren.

Tag alt med hjemmefra
Engangsbleer er en luksusvare i Cuba. De kan være overordentligt dyre og er oftest ikke særligt gode – og så er der ingen garanti for, at de overhovedet er til at få. Vi tog med fra Danmark, hvad vi forventede at skulle bruge på ferien, og det vil jeg anbefale andre også at gøre.

Vådservietter havde vi også med fra Danmark. De er tunge, så man kan ikke tage med til længere tid, så vi supplerede med skumgummivaskeklude, som vi kunne vride op i kogt vand eller kildevand på flaske. Husk også en rulle plasticposer, som man ikke let finder i Cuba, til den brugte ble og vaskekludene. Desinfektionsservietter er nyttige til håndvask til sidst. Dem skal man også tage med hjemmefra.

Supermarkedet ‘3ra y 70’ i Havanna byder på god mulighed for at finde både pulvermælk og engangsbleer. Supermarkedet ligger i bydelen Miramar på hjørnet af avenuerne 3 og 70. Den hæslige bygning i baggrunden er den russiske ambassade.

Mælk i pulver
Vi tog også pulvermælk med fra Danmark til en måneds forbrug. Kun ganske få steder er jeg i Cuba stødt på mælk i flydende form, og det har så været noget langtidsholdbart stads, der ikke skal stå på køl.

I Cuba leveres mælk oftest i pulverform, som man blander op i kogt vand eller kildevand på flaske. Det pulvermælk, man måske kan købe i Cuba, er ofte mærkevarer som Nestlé, så kvaliteten fejler intet. Det springende punkt er ‘måske’, for der er ingen garanti for, at der er pulvermælk på hylderne, når man skal bruge det. Vandet i Cuba skal koges, før man drikker det, og selv med den forholdsregel er jeg tilbageholdende. Jeg foretrækker at bruge kildevand til alt bortset fra badet.

Fold sengen ud
Myg er en pestilens, og de er særligt irriterende om natten. Jeg vågner i Cuba ofte op om morgenen med 8-10 myggestik rundt omkring på kroppen. Det er til at leve med, men for en etårig er det ikke sjovt. Myggespray må ikke bruges på småbørn, så løsningen for os var en rejseseng af mærket Deryan med luftmadras og myggenet.

anna-seng
Anna i sin smarte popup-seng, som hun sov trygt og godt i hver nat uden at blive stukket af myg som visse andre.

Sengen slås op som et popup-telt og vejer kun et par kilogram. Den sparede os for mange bekymringer. Sengen kan købes på hjemmesiden babyshower.dk og koster omkring 500 kroner.

Pas på i bilen
Autostole er et særsyn i Cuba, og langt de fleste børn sidder bare på en forælders skød under kørslen. Det gælder også i taxier, som man som turist vil køre mange kilometer i med mindre, man har lejet en bil under hele sit ophold. Nogle biludlejere tilbyder leje af autostol.

Flybilletten til småbørn inkluderer almindeligvis retten til at medbringe en klapvogn, og nogle tillader i stedet en autostol. Man har altså mulighed for at medbringe en stol hjemmefra, og gør man det, kan man købe en klapvogn i Cuba. I Havanna findes flere børnetøjsbutikker, hvor de også har klapvogne og den slags. Der ligger for eksempel en butik på Obispo-gaden og en i butiksarkaden ved Hotel Sevilla på Prado-gaden. En klapvogn kan fås for i omegnen af 600 kroner.

God velkomst
Uanset, hvad man slæber med hjemmefra, kan det være ret stressende at skulle navigere rundt i en lufthavn med kufferter og børn og tilbehør, og det bliver ikke nemmere, når man træt og stiv i kroppen ankommer efter en lang flyvning over Atlanterhavet.

Meget er bøvlet og bureaukratisk i Cuba, og i José Martí-lufthavnen i Havanna er der altid lange, lange køer ved immigrationsskrankerne. Familier med små børn bliver dog som regel pillet ud af køen og ført helt frem til skranken for hurtig ekspedition, og det er bare en dejlig måde at blive budt velkommen på.

Forfatter: Brian Askvig

Jeg er journalist med speciale i professionel cykelsport. Har besøgt Cuba flere gange og vender nok snart tilbage. Far til Anna, som er mit et og alt.

2 meninger om “TAG DEN LILLE MED”

1. Hei, vet dere om man kan kjøpe autostol i Havanna og hva er kvaliteten?
    Samt kjøp av enn god babyjogger / stroller med store dekk?

På forhånd takk.

Mvh
    Janne Rask Jensen

1. Hej Janne

Der findes i centrum af Havanna flere butikker med babyudstyr som klapvogne (stroller) og den slags. Kvaliteten er ikke den bedste, udvalget er beskedent, og priserne er høje. Jeg har ikke set autostole til salg, men jeg vil tro, at de er til at finde. Der findes i bydelen Centro et velassorteret stormagasin (det er vist på Galiano-gaden), hvor der bør være god chance for at finde en autostol.